НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ ВЧИТЕЛЯ

З досвіду роботи вчителя української мови та літератури
 ШСШ №1    Вареник Олександри Петрівни

З досвіду роботи вчителя української мови та літератури
 ШСШ №1    Вареник Олександри Петрівни

image.jpg                                                         Дата народження  02.01.1962р.

                                                         Освіта      вища

                                                         Закінчила       Ніжинський
                                                         державний    педагогічний
                                                         інститут     ім.  М.В.Гоголя
                                                         в 1983 році

                                                         Стаж роботи          32 роки

                                                         Кваліфікаційна категорія
                                                         вища

                                                         Педагогічне звання –  
                                                         «старший учитель»

                                                         

Методична тема: виховання        національно                                         свідомого   громадянина  на уроках української мови  та
літератури через формування життєвих   компетентностей

Педагогічне кредо: віддай людині крихітку себе, за це душа
наповнюється світлом.

Життєве кредо: Поразка – це наука. Ніяка перемога так не
вчить ( Л.В.Костенко)

Життєва філософія: роби свою справу і пізнаєш самого себе.

Вивчаю досвід    учителя – методиста ШСШ №1 Могиленко
Марії Григорівни «Власні форми та методи реалізації особистісно орієнтованого навчання»


      У Законі України „Про загальну середню освіту" визначені завдання загальної середньої освіти. Актуальним на сьогодні лишається завдання - виховати національно свідому особистість, громадянина Української держави, для якого природним є прагнення говорити рідною мовою, а поняття людської гідності включає в себе глибинне відчуття приналежності до української нації, свого роду, родини, тобто те, що називається патріотизмом.
Проблема виховання громадянина - патріота має давню історію: більшість філософів, починаючи від Сократа намагалися з'ясувати сутність патріотизму. (Ж.Ж Руссо, М.Л. Толстой, П.А Гольбах, М,І. Костомаров, К.Д Ушинський, В.0 Сухомлинський, Г. Ващенко та інші).
За всієї важливості накопиченого досвіду проблема пошуку механізмів стимуляції розвитку патріотизму, національної самосвідомості залишається відкритою. Наукова і практична значущість порушеної проблеми і визначає актуальність патріотизму на уроках української мови в системі особистісно - орієнтованого навчання.
Філософську основу даного педагогічного досвіду становить гуманізм та природо відповідність.
   Серед педагогічних ідей перевагу надаємо ідеям гуманістичної педагогіки, яка розглядає освіту, як процес, у центрі якого знаходиться особистість. Спираючись на фундаментальні дидактичні принципи та практикум організації особистісно - орієнтованої освіти (І. Якиманська,
С. Подмазін), визнання за учнями права на самореалізацію в процесі пізнання ( В.Сурікова, І.Бех, В. Рибалко, О.Савченко...) спрямовую власну педагогічну діяльність на виховання в учнів почуття патріотизму, заснованому на таких чинниках:
*виховання людини нового часу, людини – гуманіста, високодуховної,
національно - свідомої, освіченої, творчої;
*   врахування сучасних державотворчих процесів, у центрі яких - національна європейська державна Україна;
*   піднесення авторитету й престижу української мови в загальноосвітньому контексті.
   Основною дійовою особою в школі є учень з його природними задатками. Виховання патріотизму як складової самовиховання на уроках української мови це і є головна ідея мого досвіду.
   Успіх у реалізації обраної для дослідження проблеми був би неможливим без глибокого вивчення його психологічних аспектів.
За провідним фактором психологічного розвитку аспекту, на який спирається мій педагогічний досвід, його можна визнати психогенним (визнає важливим фактором психічного розвитку активність учнів, їх попередній досвід^психологічні процеси самовдосконалення) та соціогенним ( визнає значимість соціального досвіду для психічного розвитку дитини).
Наукова новизна педагогічного досвіду полягає в інтеграції елементів громадянської освіти в зміст навчально - виховного предмету:
  - на основі спостереження суспільних процесів, дослідження основних етапів історичного розвитку України, вивчення Конституції України, обґрунтовану педагогічну доцільність використання фактичного матеріалу з народознавства, творів глибокого патріотичного спрямування;
-         розроблено системний підхід щодо виховання патріотичних почуттів учнів до своєї держави, культури мови і мовлення, до свого міста, села, сім'ї;
-         розроблено систему вправ і творчих завдань з української мови за провідною ідеєю її спрямування в площину національного виховання, формування громадянської позиції на основі актуалізації механізму особистісної рефлексії.
На уроках мови патріотичні почуття учнів формуємо через постановку виховної мети. А саме на конкретному фактичному матеріалі за допомогою методичних прийомів і навчальних засобів.
Основними шляхами виховання патріотизму на уроках вважаю:
-         виконання групових завдань, завдань у парах;
-         залучення учнів до оцінювання результатів виконаних завдань;
-         створення проблемних ситуацій;
-         виконання творчих завдань, спрямованих на виховання патріотичних почуттів;
-         роботу учнів з навчальною, художньою, довідковою та енциклопедичною літературою.
Щоб зацікавити учнів роботою на уроці, дбаємо про гармонійне поєднання мотиваційного, змістового, процесуального та розвивального компонентів навчальної діяльності. Учень має зрозуміти значущість навчального матеріалу, а ми намагаємося створити оптимальне навчальне середовище для реалізації сутнісного потенціалу кожної особистості.
Навчально - виховний процес організовуємо так, щоб він відповідав вимогам сучасності. А саме:
-         мав особистісно орієнтовану спрямованість;
-         надавав можливості для диференціації та індивідуалізації навчання;
-         забезпечував реалізацію діяльнісного підходу до мовленнєвого розвитку особистості;
Узявши за основу своєї діяльності особистісно - орієнтоване навчання, дбаємо, щоб стиль спілкування ґрунтувався на педагогіці співробітництва. Урок будуємо на діяльнісній основі: учень активно працює сам, у парах, групах, - навчаючись самостійно здобувати знання. Спираємося на суб'єктивний досвід, психолога -фізіологічні особливості школяра. Використовуємо на уроках напівактивні, активні методи та інтерактивні технології навчання.
Можливим варіантом роботи груп називають „Діалог". Суть його полягає в суспільному пошуку групами узгодженого рішення. Через постановку питань проблемного характеру під час роботи з текстом намагаємося спонукати учнів до самопізнання, усвідомлення позитивних тенденцій власного морального розвитку та негативних форм поведінки, самовиховання відсутніх моральних якостей. На уроках мови застосовуємо методи і прийоми, які, на нашу думку, сприятимуть розвиткові мовленнєвих здібностей, формуванню пізнавальної і творчої самостійності, мовної і мовленнєвої компетенції.   
Маю переможців олімпіади, творчих конкурсів ім. П.  Яцика,
 Т.Г. Шевченка, конкурсу «Проба пера», І місце МАН, секція «Літературна творчість».
 Є два храми у мене
          На землі -  не   в  раю.
          В першім-сили черпаю.
          В другім їх віддаю.

          «Кожна людина повинна берегти свою віру, звичаї, свою мову і тим збереже національну істоту свою». Так писав І.Огієнко. І ці рядки є девізом моєї роботи як учителя української мови та літератури.
    
                                                         

Немає коментарів:

Дописати коментар